Szczelny układ klimatyzacji nie tylko działa skutecznie i wydajnie, ale również jest przyjazny dla środowiska naturalnego, ponieważ nie dopuszcza do wycieków czynnika chłodniczego. Jak sprawdza się szczelność klimatyzacji?
Aby sprawdzić, czy klimatyzacja działa skutecznie, można posłużyć się prostym testem – pomiarem temperatury powietrza z kratek wentylacyjnych. Gdy na zewnątrz panuje koło 20 stopni Celsjusza, temperatura powietrza z klimatyzacji przy maksymalnym chłodzeniu powinna wynosić 4-8 stopni Celsjusza.
W wielu samochodach działanie klimatyzacji można skontrolować również z wykorzystaniem komputerów diagnostycznych oceniających pracę układu.
Nieszczelność – najczęstsza przyczyna usterek klimatyzacji
Najczęstszą przyczyną usterek układu klimatyzacyjnego są jego nieszczelności. Aby jednak określić, czy problem rzeczywiście wywołany jest przez mikro uszkodzenia tego układu, przeprowadza się specjalne testy szczelności.
Do wykrywania nieszczelności w klimatyzacji wykorzystuje się kilka metod różniących się pomiędzy sobą skutecznością i bezpieczeństwem. Które z nich są dają najlepsze rezultaty?
Test szczelności hydrogenem
Jedną z najskuteczniejszych metod sprawdzenia szczelności układu klimatyzacji jest test szczelności Hydrogenem, który określany jest również jako gaz śladowy. Może być on stosowany do klimatyzacji pracujących na czynnikach R134a, 1234yf oraz innych gazach chłodniczych.
Hydrogen to mieszanina 5% wodoru oraz 95% azotu. To nietoksyczny, niepalny gaz, który ma mniejsze cząsteczki niż zwykły azot, dlatego pozwala na uzyskanie tak wysokiej skuteczności w wykrywaniu nawet najmniejszych nieszczelności, które są łatwe w wykryciu przez czujnik gazu lokalizujący wycieki.
To metoda rekomendowana, bezpieczna dla środowiska, ponieważ przeprowadzana jest przy pustym układzie – nie dochodzi wtedy do ucieczki czynnika chłodzącego z układu. Badanie polega na wpuszczeniu gazu do układu klimatyzacji poprzez złącze serwisowe pod ciśnieniem. Następnie sprawdza się ewentualne wycieki czujnikiem, przesuwając je wzdłuż elementów układu.
Obecnie test szczelności Hydrogenem jest rekomendowany przez wiele serwisów i wybierany coraz częściej.
Inne metody sprawdzenia szczelności układu klimatyzacji:
- metoda z zastosowaniem środka pieniącego – wody z mydłem lub preparatów w sprayu, na nieszczelnych komponentach pojawia się piana
- metoda z użyciem lampy UV – do układu wprowadza się środek fluorescencyjny, a następnie szuka miejsc wysięków lampą UV, metody tej nie można stosować we wszystkich typach układów
- metoda wykrywania ciśnieniem – przez pomiary spadku ciśnienia w układzie, stosuje się techniki nadciśnieniowe i podciśnieniowe
- metod z użyciem wykrywaczy gazów R134a oraz R1234YF
Jeśli okaże się, że samochód posiada nieszczelną klimatyzację, wówczas konieczne jest dokonanie jej naprawy – aktualnie nie można napełniać czynnikami chłodzącymi nieszczelnych klimatyzacji. W związku z tym właściciel pojazdu musi przygotować się na większy wydatek wynikający z konieczności zamontowania nowych komponentów.