Co wybrać: płyn, chłodziwo lub koncentrat?

Nowe przepisy dla serwisów klimatyzacji
Nowe przepisy dla serwisów klimatyzacji
1 stycznia 2019
Co wybrać: płyn, chłodziwo lub koncentrat?

Co wybrać: płyn, chłodziwo lub koncentrat?

Układ chłodzenia silnika spalinowego zapobiega nadmiernym wzrostom temperatury silnika i zapewnia mu odpowiednie warunki pracy. W układach chłodzących stosuje się specjalne płyny chłodzące. Który z nich sprawdzi się najlepiej?

Bez prawidłowego chłodzenia silnik szybko uległby uszkodzeniu. Następuje wtedy nagły wzrost temperatury jego komponentów, co prowadzi do gorszego smarowania – olej silnikowy traci wtedy swoje właściwości smarne. W rezultacie silnik może ulec zatarciu.

Z drugiej strony także zbyt niska temperatura pracy silnika nie jest wskazana – mogą pojawić się zakłócenia w procesie spalania paliwa, co skutkuje w zwiększonej emisji szkodliwych substancji. Również mogą pojawić się problemy ze smarowaniem.

Układ chłodzenia silnika spalinowego może bazować na chłodzeniu powietrzem oraz na chłodzeniu płynami chłodzącymi – druga metoda jest powszechnie stosowana w samochodach osobowych.

Samochodowe płyny chłodzące – co to jest?

Samochodowe płyny chłodzące go płyny, które używane są układach chłodzenia w samochodach zamiast wody. W porównaniu do niej wyróżniają się o wiele niższą temperaturą krzepnięcia i wyższą temperaturą wrzenia.

Zadaniem płynu chłodzącego jest transport energii cieplnej pomiędzy silnikiem a chłodnicą, a także ochrona silnika i podzespołów układu chłodzenia.

W sprzedaży można znaleźć różne rodzaje samochodowych płynów chłodzących, które określane są także mianem chłodziw. Można kupić je także jako koncentraty do rozrobienia z wodą destylowaną.

Płyny chłodzące najczęściej produkowane są na bazie:

  • glikolu polipropylenowego
  • glikolu etylenowego
  • glicerolu

Płyny chłodzące zawierają także wodę oraz różne dodatki, które zapobiegają korozji i chronią elementy układu chłodzenia.

W rzeczywistości wszystkie płyny mają podobne właściwości i wybór konkretnej marki płynu jest kwestią drugorzędną – najważniejsza dla kondycji silnika jest jego regularna wymiana w układzie chłodzącym.

Systematyczna wymiana płynu w układzie chłodzącym jest tak istotna, ponieważ z czasem traci on swoje właściwości, a jego zadaniem jest tylko ma chłodzenie, ale też smarowanie pompy wody. Gdy płyn będzie stary, może doprowadzić to do zatarcia pompy i wywołać przegrzanie silnika, pęknięcie głowicy bądź uszczelki pod głowicą, a co za tym idzie generalny remont silnika.

Woda jako chłodziwo?

Uwaga! Samochodowym płynem chłodzącym nie może być sama woda, która pracuje w węższym zakresie temperatur niż inne płyny.

Woda ma temperaturę wrzenia na poziomie 100 stopni Celsjusza, a chłodziwa około 110 stopni Celsjusza. W zimie natomiast woda zamarza w temperaturze 0 stopni, co może doprowadzić do rozsadzenia bloku silnika, natomiast chłodziwo zamarza dopiero w temperaturze -36 stopni Celsjusza, dlatego także lepiej zabezpiecza silnik.

Czy płyny chłodzące można mieszać?

Obecnie praktycznie wszystkie chłodziwa są mieszalne, ponieważ wszystkie przeznaczone do chłodnic aluminiowych stosowanych we współczesnych samochodach. Warto jednak stale stosować jeden, ten sam rodzaj płynu.

Jedyny wyjątek dotyczy old-timerów i chłodnic stalowych, w przypadku których stosuje się stosuje inne chłodziwa.

Wymianę płynu chłodzącego w samochodzie warto powierzyć ekspertom w tej dziedzinie.