Czy klimatyzacja w samochodzie działa skutecznie? A może konieczny jest jej remont? Aby odpowiedzieć sobie na te pytania, konieczne jest przetestowanie skuteczności funkcjonowania układu klimatyzacyjnego. Jak to zrobić?
Tylko poprawnie działająca klimatyzacja będzie w stanie zapewnić właściwą temperaturę we wnętrzu samochodu. Jej sprawność możemy sprawdzić na kilka sposobów – zarówno w warunkach domowych, jak również w profesjonalnym serwisie klimatyzacji.
Główną usterką układów klimatyzacji jest ich nieszczelność. Nieszczelności w układzie mogą powodować nadmierną ucieczkę czynnika chłodzącego, a także oleju odpowiedzialnego za smarowanie kompresora. W rezultacie może dojść do usterek kompresora albo osuszacza klimatyzacji – dokonanie niezbędnych napraw będzie pociągało za sobą spory koszt.
Zatem, jak sprawdzić, czy klimatyzacja działa skutecznie?
Domowa metoda na sprawdzenie skuteczności działania klimatyzacji
Najprostszą metodą na sprawdzenie, czy klimatyzacja działa poprawnie, jest dokonanie pomiarów temperatury powietrza, które wydostaje się z kratek wentylacyjnych.
Gdy na zewnątrz powietrze ma temperaturę około 20 stopni Celsjusza, klimatyzacja ustawiona na maksymalne chłodzenie powinna generować powietrze o temperaturze około 4-8 stopni Celsjusza.
Jeśli wynik odbiega od podanej wartości, w takim przypadku klimatyzacja może wymagać serwisu. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być dużo – od wspomnianej nieszczelności, przez zapchanie filtra kabinowego, a skończywszy na jeszcze bardziej skomplikowanych usterkach.
Jak sprawdza się skuteczność klimatyzacji w serwisie?
W serwisach zajmujących się klimatyzacją stosuje się bardziej precyzyjne metody pozwalające na ocenę kondycji tego układu.
Najpopularniejszą metodą jest metoda ciśnieniowa, która pozwala na sprawdzenie ciśnienia w układzie w fazie roboczej, czyli przy włączonej klimatyzacji. Wówczas wartość ciśnienia nie może być większa niż maksimum podane przez producenta. Inne wyniki wskazują na usterki układu.
Także stosuje się metodę mierzenia temperatury powietrza wylatującego z kratek nawiewu lub wykorzystuje się komputery diagnostyczne, które zawierają oprogramowanie dedykowane dla samochodów konkretnej marki.
Jeśli okazuje się, że skuteczność działania klimatyzacji jest niska, wtedy przeprowadza się kompleksowy serwis wraz z wymianą filtrów kabinowych – przeciwpyłkowych.
Na czym polega serwis nieszczelnej klimatyzacji?
Serwis polega na odciągnięciu gazu z układu przez maszynę, a następnie na wprowadzeniu oleju odpowiedzialnego za smarowanie układu oraz powtórne napełnienie czynnikiem w ilości sprecyzowanej przez producenta danego auta.
Gaz mierzy się w gramach, a pojemności układów chłodzenia mają od około 500 gramów do nawet 1000 gramów gazu chłodzącego (czynnika).
Przeprowadza się także wymianę niezbędnych elementów, w tym wspomnianego filtra, a także takich jak przewozy, sprężarka (kompresor) i innych w zależności od przyczyny usterki.
Koszty serwisu klimatyzacji zależne są od zakresu przeprowadzonych prac i od ilości wykorzystanego czynnika.